Prof. Dr. Eraslan Tehlikeye Dikkat Çekti "Akran Zorbalığına Dikkat!"

Türkiye

Konu hakkında görüşlerini açıklayan SODİMER Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan şunları söyledi: "Dijital dünyanın olumlu yanları kadar olumsuz yanları var. Çocuklarımızı ve toplumumuzu bunlara hazırlamalıyız. Ülkemizde her 4 çocuktan biri zorbalığa maruz kalıyor. Son dönemde bu zorbalıklarda sosyal medyada yayınlanıyor. Sınıflardaki okul bahçelerindeki kavgalar, bunlarda çocuklar üzerinde çok olumsuz etkiler bırakıyor. Bunu gören Millî Eğitim Bakanlığı böylesi bir çalışma yaptı. Millî Eğitim Bakanlığının çok güzel bir iş yaptığını söyleyebiliriz. Akran zorbalığının kendi içerisinde farklı aşamaları var. Öncelikle ne olduğu anlatılarak farkındalık oluşturulacak. İkinci olarak, haklar ve işin hukuki boyutu üçüncü olarak da önlemi anlatılacak. O kadar önemli ki çocuğun böylesi bir durumla baş başa kaldığında susup üstünü örtmesi yerine bilinçli bir şekilde kendini anlatması, ailesi ile paylaşması ve hukuki süreçlerin kullanılması öğretilecek. Akran zorbalığı, daha güçlü konumda olan bir veya birkaç öğrenci tarafından bir başka öğrenciye yönelik olarak zarar verme amacıyla yapılan tekrarlayıcı davranışlardır. Akran zorbalığı davranışının üç temel özelliği bulunmaktadır: Davranışın bilinçli ve kasıtlı olarak zarar verme amacıyla gerçekleştirilmiş olması, davranışın tekrarlanarak devam etmesi, davranışı yapan öğrenci ile maruz kalan öğrenci arasında farklı nedenlerden kaynaklanan güç dengesizliğinin bulunmasıdır. Araştırmalar akran zorbalığını dört farklı şekilde ele almaktadır: Fiziksel, sözel, ilişkisel ve siber zorbalık, Fiziksel ve sözel türler doğrudan zorbalık; ilişkisel ve siber türler ise dolaylı zorbalık olarak adlandırılmaktadır. 200 MİLYON ÇOCUK VE ERGEN AKRAN ZORBALIĞINA MARUZ KALIYORUluslararası yapılan araştırmalar, akran zorbalığının tüm dünyada yaygın bir problem olduğunu göstermektedir. Araştırmaların sonuçlarına göre, yaklaşık olarak her gün 200 milyon çocuk ve ergen akranları tarafından zorbalığa maruz kalmaktadır. Araştırmalara göre; Okul öncesi dönemde, İlkokul döneminde, Ortaokul döneminde ve Lise döneminde görüldüğü belirlenmiştir. Genel olarak araştırmalar, zorbalık yapanlar, zorbalığa maruz kalanlar hem zorbalık yapan hem maruz kalanlar ve izleyiciler olmak üzere dört grup öğrenciyi detaylı olarak ele almaktadır. Zorbalık yapanlar: Bir öğrenciyi veya bir grup öğrenciyi hedef alır ve onlara sistematik bir biçimde, doğrudan veya dolaylı olarak zarar vermeye çalışırlar. Genellikle zorbalığı başlatırlar ve zorbaca davranışlarda etkin olarak yer alırlar. Zorbalığa maruz kalanlar: Zorbalık yapan öğrencilerin fiziksel, sözel ve/veya ilişkisel yönden zorbaca davranışlarına maruz kalırlar. Hem zorbalık yapan hem maruz kalanlar: Hem zorbalık yapan hem de zorbalığa maruz kalan öğrencilerin özelliklerini taşırlar ve her iki grubun da davranışlarını sergilerler. İzleyiciler: Zorbalığa aktif olarak katılmazlar, sadece olayları izlerler/olaylara tanık olurlar. Araştırmalar, akran zorbalığının bu olaya doğrudan veya dolaylı olarak dâhil olan bütün öğrencileri olumsuz yönde etkilediğini göstermektedir. Öğrencilerin fiziksel, duygusal, psikolojik, sosyal ve akademik açıdan kısa ve uzun vadede etkilendikleri görülmektedir. Akran zorbalığının ortaya çıkmasında rol oynayan faktörler dört başlık altında incelenebilir: Bireysel faktörler, aileye ilişkin faktörler, okula ilişkin faktörler, çevresel faktörler Akran zorbalığı davranışları okulun her alanında, okul çıkışında veya okul yolunda görülebilir. Bu davranışlar özellikle yetişkin denetiminin ve gözetiminin yetersiz olduğu yerlerde daha sıklıkla görülmektedir. Önleyici müdahale çalışmaları için zorbalık olaylarının okulun hangi alanlarında görüldüğünün tespit edilmesi ve bu alanların güvenli hâle getirilmesi önemlidir. Özellikle teneffüslerde koridor, okul bahçesi ve okuldaki oyun sahalarında nöbetçi öğretmen veya okul güvenlik personeli sayısının yeterli sayıda olması gerekmektedir. ZORBALIĞIN TANIMI HERKES İÇİN AYNI OLMALIAraştırmacılar, bütüncül okul yaklaşımını benimseyen kanıta dayalı müdahale programlarının, akran zorbalığını önleme ve azaltmada en etkili programlar olduğunu ortaya koymuştur. Dolayısıyla, okullarda ilk adım olarak akran zorbalığı konusunda bütüncül bir okul yaklaşımının kabul edilmesi ve hayata geçirilmesi çok önemlidir." Kaynak: 5 Ocak Gazetesi

Adana 5ocakgazetesi.com
.
1 ay önce
Haber Detayı
istanbul escort